LIJNCOM & 3MOTION
EEN SYSTEEM DAT VERBINDT EN INSPIREERT
Lijncom,
3Motion en Conics sloegen de handen in elkaar voor het ontwerp en de
implementatie van een vernieuwend planningssysteem met als doel een efficiëntere
en overzichtelijke uitwisseling van orders en data. Via de software-oplossing
op maat is Conics erin geslaagd om een brug te slaan tussen de twee partnerbedrijven
en ze te inspireren voor de toekomst.

DYNAMISCHE
EN INNOVATIEVE PARTNERS
Lijncom is een vibrante dochteronderneming van De Lijn met bijna 20 jaar expertise in reclame op bussen, trams en trambussen. Vanuit hun gloednieuwe en energiebewuste kantoor in Aalst verspreiden ze impactvolle aanpasbare campagnes over heel Vlaanderen. Productieve samenwerkingen met data-analisten, technologieleveranciers en innovatieve drukkerijen leidde tot baanbrekende vernieuwingen in de mediasector, zowel voor als achter de schermen: de commercialisering van digitale advertentiemogelijkheden op de schermen bij de Antwerpse metro en aan de kusttramhaltes aan de Belgische kust en de ontwikkeling van MAIA (Mobile Advertising Insight Analysis), een meetsysteem voor het bereik van reclame op het openbaar vervoer. Dankzij deze voortdurende honger naar innovatie sleepte Lijncom in juni 2025 maar liefst 3 gouden AMMA Awards in de wacht, in de categorieën Media Saleshouse of the Year (Challengers), Innovation & Development of the Year en Media Research.
3Motion is een full service printbedrijf voor visuele communicatie, displays en verpakking. Het familiebedrijf uit Zele werd in 2023 nog uitgeroepen tot Oost-Vlaamse en Vlaamse kmo van het jaar dankzij hun innovatieve en duurzame initiatieven, hun sterke groeiambitie en hun sociaal engagement. Met behulp van vernieuwende technologieën en de creativiteit van hun medewerkers realiseren ze elk project van ontwerp tot plaatsing op maat van de klant. Deze klantgerichtheid zorgt voor een internationaal klantennetwerk in onder meer Nederland, Frankrijk en het Verenigd Koninkrijk. Dit alles maakt van 3Motion de ideale uitvoerende partner van Lijncom voor de bestickering van Lijnvoertuigen.
NOOD
AAN EEN EFFICIËNTE VERBINDING ONDER PARTNERS
“Sinds onze samenwerking met 3Motion kwam de nood aan een overzichtelijk en deelbaar planningssysteem steeds sterker naar boven. Gezien de aard en de complexiteit van onze planning vonden we in bestaande pakketten niet meteen terug wat we zochten. We gingen op zoek naar een softwarepartner die dit voor ons from scratch kon uitbouwen”, vertelt Lieve Meylemans, Operations Manager van Lijncom.
“Ons hoofddoel was een gezamenlijk platform met Lijncom ontwikkelen om efficiënt orders en data uit te wisselen. De connectie tussen twee bedrijven en de interne integratie met ons bestaande ERP-systeem vormden een grote uitdaging”, aldus Femke Helon, CEO van 3Motion.
"Ons hoofddoel was een gezamenlijk platform met Lijncom ontwikkelen om efficiënt orders en data uit te wisselen."
OPEN
COMMUNICATIE VAN BEGIN TOT EIND
“Via-via kwamen we bij Conics terecht en we hadden van in het begin een heel aangenaam contact. Conics had al tijdens het eerste gesprek snel door hoe de zaken in elkaar zaten en wat de complexiteit was. Ik had meteen het gevoel dat ze begrepen wat onze problematiek was”, zegt Lieve.
“We hadden nooit het gevoel ‘Begrijpen ze nu echt wel wat we nodig hebben?’. Conics begreep waar de noden zaten en zag al meteen de complexiteit en de mogelijke valkuilen. Dries (bedrijfsleider van Conics) en Brian (Project Consult van Conics) zijn direct mee in ons hoofd gekropen”, vult Femke nog aan.
Ook Christine Van den Berghe, CEO van Lijncom, wijst op het belang van een vaste aanspreekpartner: “Doordat Conics een vaste projectleider aan elk project toewijst, zagen we vanaf het begin steeds dezelfde gezichten en begrepen we elkaar. Zo was het bij de kick-off meeting meteen duidelijk wat Conics wel en niet voor ons kon doen. Ze creëren geen valse verwachtingen, maar geven vertrouwen door de mogelijkheden te laten zien. Bij een volgende vergadering was de informatie uit de vorige meeting al verwerkt en konden we al meteen een stap verder. Daarnaast was ook de communicatie over de timing heel duidelijk en correct."
"Ik denk dat deze 4 zaken:
1) verstaanbare taal spreken,
2) de
mogelijkheden duidelijk communiceren,
3) informatie verwerken voor een volgende
vergadering en
4) timing communiceren en respecteren
de belangrijkste
pluspunten zijn van Conics. We
hebben Conics altijd gezien als een partner en niet als een leverancier.”
“Het is inderdaad ongelooflijk hoe we alle deadlines stap per stap gehaald hebben. Ik heb nog maar zelden gewerkt met partners, die zo goed hun deadlines halen”, voegt Lieve nog toe.
"We hebben Conics altijd gezien als een partner en niet als een leverancier.”
"Conics kon in dit verhaal een brug slaan en ontwikkelde 2 systemen die perfect apart kunnen bestaan, maar daarnaast ook samen functioneren en data met elkaar kunnen uitwisselen."
VLOTTE
SAMENWERKING EN ENORME BETROKKENHEID
Christine, Lieve en Femke zijn heel tevreden over de samenwerking met Conics.
“Het project was goed in tussenstappen onderverdeeld. Er zat een duidelijke structuur in. Conics begreep de prioriteiten en verloor zich niet in details”, beklemtoont Femke.
“Er werd inderdaad een duidelijke planning opgemaakt, zodat ook wij goed wisten wat we konden voorbereiden voor een volgende vergadering”, vult Lieve aan.
“De betrokkenheid van Conics was enorm. Ze stonden mee in ons project en dat is een heel fijn gevoel. We moesten iets nooit twee keer uitleggen en als we een vraag stelden, wisten ze meteen wat we bedoelden. Het voelde alsof wij hun enige klant waren”, gaat Lieve verder.
“Ook nadat ons systeem gelanceerd was en we het in de praktijk begonnen te testen, bleef Conics bereikbaar om zaken aan te passen en te finetunen”, voegt Femke toe.
“De betrokkenheid van Conics was enorm. Ze stonden mee in ons project en dat is een heel fijn gevoel."
EEN
VERBINDEND SYSTEEM
Conics kreeg de opdracht om het interne planningssysteem te vervangen door een nieuwe, betere oplossing voor Lijncom met behoud van de voordelen van de vorige software. Het doel van het nieuwe systeem was om snel een overzicht te kunnen krijgen van de lopende campagnes en de fase waarin ze zich bevinden.
Femke vertelt: “Met één blik een overzicht hebben over de lopende bestellingen was ook ons hoofddoel. Daarnaast was het voor 3Motion cruciaal om het programma met dat van Lijncom en met ons bestaande interne ERP-systeem te kunnen connecteren. Alle puzzelstukken moesten in elkaar passen.”
Conics kon in dit verhaal een brug slaan en ontwikkelde 2 systemen die perfect apart kunnen bestaan, maar daarnaast ook samen functioneren en data met elkaar kunnen uitwisselen. De software-oplossing is op alle vlakken verbindend. Ze zorgt niet alleen voor connectie tussen de planningssystemen van beide partners en een vlekkeloze integratie met de bestaande workflow, maar brengt ook de collega’s dichter bij elkaar.
“Het project was een echt teamgegeven. Iedereen kon een bijdrage leveren aan het uiteindelijke product, waardoor iedereen ook tevreden is met het resultaat”, aldus Christine.
Zelfs de naam van het systeem getuigt van verbinding, want er werd bij Lijncom een wedstrijdje gelanceerd om een gepaste naam voor de software te vinden.
“Wij geven projecten graag een naam, want als het een naam heeft, bestaat het en kan het benoemd worden”, vertelt Christine. Het planningssysteem werd binnen Lijncom uiteindelijk Viv gedoopt. “Viv staat voor verkocht is verkocht, een insider die al lang meegaat binnen het team. Als een campagne verkocht is, moet ze gepland worden en in de workflow komen. Viv staat met andere woorden voor het definitief worden van projecten”, legt Lieve uit.
3Motion overweegt om hun deel van de software Jan te dopen, zodat het geconnecteerde systeem Vivianne (Viv + Jan) wordt.
"Conics' knowhow willen we ook in de toekomst graag inzetten voor de realisatie van verdere automatisaties."
DOELTREFFEND
EN INSPIREREND
“Met onze persoonlijke software-oplossing Viv is ons vooropgestelde doel zeker bereikt. Het visuele aspect (de verschillende fases in andere blokken en kleuren) is een groot voordeel om in één oogopslag te zien in welke fase elk contract zit”, verduidelijkt Lieve.
Ook Femke treedt Lieve bij: “Het is inderdaad een heel visuele oplossing. De data komen gestructureerd binnen en je krijgt in een paar klikken een duidelijke helikopterview van wat er loopt en niet loopt. Het systeem vormt de motor van het verdere proces en de volledige workflow. Ondanks de vele data is het een verrassend licht en gebruiksvriendelijk systeem. Jan staat in mijn ogen voor overzicht, duidelijkheid en opvolging.
Deze samenwerking was voor ons een inspirerend traject. Het was verrijkend om te zien dat er altijd manieren zijn om structuur in data te krijgen, hoe complex het ook lijkt. Het was fijn dat Conics met heel sectorspecifieke expertise mee aan tafel zat en ons adviseerde. Er is namelijk een enorm aanbod aan systemen in de grafische sector en het is een valkuil om te veel losse systemen te hebben die niet met elkaar kunnen communiceren. De meerwaarde van Conics is dat ze weten wat er op de markt is en de juiste systemen selecteren, connecteren en op maat van een bedrijf verder vormgeven. Hun knowhow willen we ook in de toekomst graag inzetten voor de realisatie van verdere automatisaties en integraties met andere klanten en partners.”